A 3D jelene és jövője
Hatalmas érdeklődés övezi a 3D-technológiát a film- és játékkészítők részéről. Az Avatar óta hatalmas népszerűségnek örvendő újdonságot azonban heves kritikák érik számos alkotótól és kritikustól, hiszen senki sem tudja pontosan, hol van a helye ennek a speciális alműfajnak. Az extra dimenzió mellett szól, hogy nem csupán extra bevételt jelenthet, hanem gazdagabb nézői élményt nyújthat, és az alkotói szabadságnak is új kereteket teremthet, ha jó kezekben van.
Az előadásban sorra vesszük, melyek voltak azok a technikai újdonságok, amelyek forradalmasították a filmművészetet, és összehasonlítjuk őket a 3D-vel. Megvizsgáljuk, fejlődhet-e még ez a technológia, és ha igen, merre. Latolgatjuk a műfaj mellett és ellen szóló érveket, majd megpróbáljuk megjósolni, hosszú távon is sikeres lesz-e, és esetleg teljesen felváltja-e a kétdimenziós mozi- és játékélményt.
Előadónk Frivalszky Péter, a Delta blog és az SFportal szerkesztője.
A számítógépes játék színeváltozása
Ha azt mondjuk, játékból készült film, a legtöbben elhúzzák a szájukat, és igazuk is van – Uwe Boll „munkásságát” talán nem kell bemutatni. A filmekből készült játékok témaköre mostanra már sokkal jobb helyzetben van, de azért még egy kezemen meg tudnám számolni azokat a filmadaptációkat, amelyek valóban élvezetesek voltak és újat nyújtottak a játékiparban.
Az a téma azonban eddig eléggé elsikkadt, hogy hogyan is hathatnak egymásra a filmek és a játékok – ezen előadásunkban elsősorban a játékokat fogjuk vizsgálni filmiség szempontjából.
Miért lesz több egy játék egy filmnél? Nagyobb beleélésfaktor, hosszabb idő, amit a játékkal töltünk, a szereplők szerepébe való beleélés sokkal közelebbé hozza a játékot, mint a filmet. Pont a hosszúságból adódik viszont a hátrányuk is: egy játékon sokkal többen dolgoznak, mint egy filmen, ezt a sok munkát viszont ki kell fizetni, ergo főleg olyasmit fognak kiadni, ami biztosan eladható lesz.
Előadásunkban kitérünk az indie-játékokra, a popkultúra elemeire, a tévésorozatok és az egyes képalkotó technológiák hatására is (3D-sítés; változtatható átvezető filmek, változó párbeszédek stb.).
Előadónk Hajdú Éva.